Dret a la
informació i autoprotecció
Les administracions
públiques tenen l'obligació d'informar als seus ciutadans respecte els riscos
greus a què estan exposats i les emergències que els poden afectar i
especialment de com actuar per protegir-se.
L'esmentada obligació no només deriva de les previsions normatives en matèria
de protecció civil sinó també del fet indiscutible de que aquesta informació
salva vides. Un ciutadà coneixedor de les emergències que el poden afectar i de
les mesures d'autoprotecció que haurà de prendre en cada cas, és un ciutadà més
protegit i per tant més segur que alhora contribueix a millorar la seguretat
del seu entorn.
Autoprotecció:
Imatge d'Andrew Suryono
Aquestes
accions de sensibilització als ciutadans per part dels serveis de protecció
civil de les diferents administracions públiques competents s'han reforçat
substancialment en els últims anys a causa de dos factors principals:
- La previsió en
diferents lleis de protecció civil del dret dels ciutadans a ser
informats, partint de la legislació autonòmica més pionera, com el cas de
la Llei 4/1997 de Protecció Civil de Catalunya (article 4), i culminant recentment amb
la Llei 17/2015 del Sistema Nacional de Protecció
Civil (article 6).
- L'explosió de
les noves tecnologies i la societat de la informació i especialment a
partir de la universalització de l'accés a internet, l'aparició i
creixement fulgurant de les xarxes socials i l'adveniment dels telèfons
mòbils i les seves conegudes App.
La
paradoxa de l'excés d'informació com a factor d'inseguretat
És en aquest context
en el que apareix la possible paradoxa de l'excés d'informació com a factor
d'inseguretat en l'àmbit dels riscos greus i les emergències. Aquest excés
d'informació en general i especialment a les xarxes socials es coneix com a “infoxicació”,
és a dir, informació tòxica o intoxicació per excés d'informació.
Infoxicació. Font: Silvia Albert in Company
Als
inicis del segle XXI pocs imaginàvem que 15 anys després ens trobaríem amb la
necessitat d'analitzar si hi ha un excés d'informació al ciutadà en la matèria
de protecció civil. Llavors el debat era el contrari: cóm obrir la informació
dels riscos greus i les emergències al ciutadà? Fins i tot hi havia qui es
qüestionava si realment era necessari. Per sort el debat es va resoldre a favor
de l'obertura informativa i fins i tot s'ha avançat un pas més enllà i
actualment el ciutadà ja no és un element passiu que alimentem des de les
administracions públiques amb una informació prèviament seleccionada sinó que
és un subjecte actiu que decideix les dades que són del seu interès i qüestiona
les informacions que rep.
És precisament
aquest ciutadà actiu el que detecta i fa aflorar la paradoxa de l'excés
d'informació com a factor d'inseguretat, és a dir, qui en el seu paper actiu i gràcies a
les xarxes socials mostra la seva queixa respecte l'excés d'informació.
Certament, en el moment actual existeix un volum excessiu d'informació sobre
riscos greus i emergències i que en moltes ocasions no està processada sinó que
simplement es publica amb l'esperança que el ciutadà la consumeixi el que
comporta el següent:
- La informació no
processada no està adaptada a l'objectiu que es persegueix el que suposa
que no és de fàcil consum i comporta el desinterès del ciutadà.
- L'excés
d'informació suposa una banalització de la matèria d'emergències alhora
que desorienta el ciutadà davant de l'excés d'interlocutors i dades, el
que deriva finalment en la seva incapacitat
de percebre objectivament el risc.
Ambdues
conseqüències anteriors porten a més inseguretat dels ciutadans ja que no
s'assolirà el coneixement de les mesures d'autoprotecció sinó tot el contrari: el ciutadà deixarà de percebre que és corresponsable de la seva seguretat
davant dels riscos greus i les emergències.
Nivells
d'informació: adaptació al receptor
Sembla
clar que l'objectiu d'uns ciutadans formats en autoprotecció davant riscos
greus i emergències no passa perquè les administracions públiques llancin al
ciberespai el major nombre d'informació i dades possibles relacionades amb la
matèria, sinó els essencialment necessaris per permetre als ciutadans entendre
perquè i com ha d'actuar de forma concreta per evitar quedar afectat.
Aquí
resideix la veritable
especialització dels serveis públics de protecció civil, que han de ser capaços
de sintetitzar tot el coneixement tècnic que
gira entorn dels riscos greus i les emergències i traduir-lo en missatges i idees que el
ciutadà pugui digerir de la forma més efectiva possible. Fins i tot, és
necessari poder establir diferents
nivells d'informació que facilitin
al ciutadà aprofundir en el coneixement dels riscos greus i les emergències a
mesura que siguin del seu major interès.
Igualment, cal poder diferenciar els nivells d'informació en funció de les
responsabilitats del receptor.
Campanya
del Centre for Desease Control CDC
dels EUA
Finalment,
res han de veure aquestes reflexions amb la necessitat que els serveis públics
de protecció civil, els d'autoprotecció i el voluntariat de protecció civil,
els tres pilars del sistema de protecció civil, siguin cada vegada més
coneixedors dels riscos greus en el màxim detall possible amb iniciatives
tecnològiques que facilitin l'accés a aquesta informació. En aquest cas el
debat és un altre de molt diferent: processar la informació per a un accés àgil
en temps real. Algunes iniciatives sobre això, molt prometedores, ja estan en
marxa.
Nota: si t'ha interessat, pots accedir a la segona part del post http://emergenciesprotecciocivil.blogspot.com/2016/05/mes-sobre-lexces-dinformacio-en.html
Nota: si t'ha interessat, pots accedir a la segona part del post http://emergenciesprotecciocivil.blogspot.com/2016/05/mes-sobre-lexces-dinformacio-en.html